Тема. Які рослини називають лікарськими.
Мета : ознайомити із розмаїттям лікарських
рослин, розширити та поглибити знання
учнів про користь лікарських рослин, їхні лікувальні властивості на організм
людини; розпізнавати найпоширеніші лікарські рослини рідного краю; використання
у народній медицині; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного
краю.
Обладнання: кольорові олівці, малюнки лікарських рослин,
ілюстративний матеріал, гербарій лікарських рослин, маски кореня, стебла,
листка, соншника.
Тип уроку: Комбінований
Хід
уроку
I.
Організація учнів до уроку.
-Діти ! У нас сьогодні ніби і свято
Гостей зібралося багато
Ану ж до них ви поверніться
Привітайтесь і усміхніться
-
З Боожої
ласки, з усмішки мами
-
Всім
говоримо: Доброго дня.
А тепер
тихенько поверніться,
До мене
посміхніться,
Один
одному всміхніться,
На урок
старання не забудьте взяти,
Сядьте всі
рівненько будем починати.
1 Вправа «
Синоптик»
«Термометр
Настрою»
- Що таке
термометр? Прилад для вимірювання
температури тіла, повітря.
А ми сьогодні виміряємо температуру нашого настрою, якщо гарний настрій ручки піднімемо і розкриємо долоньки, якщо ні, опустимо та стиснемо у кулачки.
А ми сьогодні виміряємо температуру нашого настрою, якщо гарний настрій ручки піднімемо і розкриємо долоньки, якщо ні, опустимо та стиснемо у кулачки.
Дуже
добре, настрій виміряли.
ІІ Фенологічні
спостереження.
- Яка
зараз пора року?
- Який
місяць? Чому так називається місяць
лютий?
- Що ви можете сказати про небо?
- Чи світить сонце?
- Чи були
сьогодні опади?
- Яка
сьогодні температура?
ІІІ Актуалізація опорних знань.
Сьогодні до на нас урок завітала лугова квітка. А для того, щоб дізнатися,яка саме треба
відгадати загадку.
Наче сонце, серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку … (ромашка)-
На деяких
її пелюстках зупинились метелики, які
прилетівши на квітку, принесли з собою запитання, на які вам потрібно
відповісти
- що потрібно для життя рослин?
( Поживні речовини, світло, тепло, вода,
повітря.)
- за якими
ознаками рослини відносять до живої природи?
( Вони живляться, дихають, ростуть,
розмножуються.)
- До якої природи належать рослини? ( До
живої природи.)
- Що належить до живої природи? (тварини, людина)
- Кого немає сьогодні в школі? З якої причини? До кого
людина звертається? (діти захворіли, звертаються до лікаря)
- А як лікуються тварини? Давайте з вами завітаємо до лісової аптеки мудрої сови і
побачимо, чим вона лікує звірів.
Про що ж ми сьогодні будемо
говорити на уроці? Лікарські рослини.
Повідомлення теми і мети уроку.
З попередніх уроків ви знаєте, що
світ рослин різноманітний і великий. Рослини оточують нас усюди. Вони ростуть у
лісах і на луках , у водоймах і високо в горах. Серед них є й величезні й
зовсім маленькі, вигадливі й прості, яскраві і зовсім непомітні. Сьогодні
ми дізнаємось, які рослини можуть стати
для нас корисними.
А праювати ми будемо за таким
девізом:
Кожна квіточка – нам на радість,
Кожна рослинка для нашого добра,
кожна травинка - для нашого здоровя
ІV Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь
учителя.
З
перших днів свого існування на землі людина хворіє, тому вона шукає полегшення своїх страждань. І знаходить його в навколишній природі. Минали віки, тисячоліття, а людина не розлучалася з рослинами, спостерігала за ними, нерідко вирощувала їх і старанно вивчала їх цілющі властивості.
Наші предки знали корисні
властивості багатьох квітів і трав. Вони робили з них настої. Бальзами чи чаї.
Такі рослини називають лкарськими.
-
Що таке лікарські рослини? Рослини які лікують.
А які ж частини у рослини важливі?
Сова порадила корінь валеріани, а Лисичці порадили квіти
липи.
Сценка
Між нами, органами рослин, виникла суперечка.
Ми не можемо визначити, хто з нас головний.
Корінь: Я найголовніший! Я закріплюю рослину в ґрунті, я напуваю
її водою і годую поживними речовинами. А
те, що я першим з насіння з’являюся, говорить про мою важливість.
Листок: Ти, корінець, живеш у темноті. Це я готую поживні
речовини, мені допомагає сонечко. Це я підказую людям, коли рослину потрібно
полити, підживити.
Стебло: Що б ви без мене робили? Ні кореню без мене не жити, ні
листю. Це ж мої трубки – волокна допомагають рухатися воді і поживним речовинам
по всій рослині.
Квітка: Не сперечайтеся. Все, що ви робите, - для мене. Якщо мене
не буде – не буде й насіння. Буде квітка – буде насіння, а значить буде рослина.
Насіння. Я, я найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря,
води – усе це для мене, щоб я зріло, дало життя новій рослині.
Діти, допоможіть органам
рослин залишитися друзями, розрадьте їхню суперечку.
-
Який же
орган найважливіший? (Відповіді дітей)
-
Висновок
вчителя. Всі органи важливі, кожен по своєму.
Органи рослини:
-
Дякуємо,
діти, ви нам допомогли залишитися друзями.
Гра « Будь
спостережливим»
Серед ланюжка рослин знати зайву.
Гра
«Дорога до школи»
Хто назве більше рослин, які ви зустрічаєте по дорозі до
школи.
V.
Осмислення учнями знань
1.Робота з підручником с. 74 – 75
Розгляньте малюнки
Які рослини вам відомі
Що ви знаєте про їх
лікувальні властивості?
Розкажіть, які лікарські
рослини заготовляє на зиму мама, бабуся?
Як ви допомагате їм?
З давніх часів калина є універсальним засобом для лікування різних хвороб. З допомогою калини можна легко позбутися від простудних захворювань, цікаво що використовуються не тільки ягоди, які необхідно збирати пізньої восени, але також кора і листя калини. До речі, сік калини чудово знімає головний біль, з його допомогою також можна вилікувати безсоння, якщо кожен вечір перед сном випивати цього чудодійного напою.
2. Робота в зошиті з друкованою основою.
3.
Фізкультхвилинка
VІ.
Узагальнення та систематизація знань
Дидактична гра «Впізнай лікарську рослину»
А зараз пограємо в гру. Я читатиму загадки. Вам треба
відгадати їх і назвати
слова, які допомогли вам упізнати лікарську рослину
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)- лікує хвороби шлунку, покращує апетит, очищує кров, а соком з кореня кульбаби можна обробляти рани.
Квітка пишна, квітка
гожа,
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина)- при застуді, ангіні, грипі,
скарлатині, а чашка чаю з пелюсток шипшини ввечері є запорукою
глибокого і здорового сну, а масло
шипшини є прекрасним косметичним засобом, який продовжує молодість шкіри,
повертаючи їй пружність, шовковистість і бархатистість
. Листячко довгасте з жилками-нитками
Можеш ти прикласти до своєї рани.
Вздовж доріг, стежинок я люблю рости,
Скрізь мене побачиш, де крокуєш ти. (Подорожник)- загоює рани, знімає зубний, головний біль, ангіну та отит.
Можеш ти прикласти до своєї рани.
Вздовж доріг, стежинок я люблю рости,
Скрізь мене побачиш, де крокуєш ти. (Подорожник)- загоює рани, знімає зубний, головний біль, ангіну та отит.
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
(Калина)
Дуже схожа на малину,
Маэ чималу родину.
В лісі, на кущі зростає
Темно – сині колір має.(
Ожина )
Рвати, треба нахилитись
І низенько поклонитись
Глянеш – наче полуничка,
Але зростом невеличка.
(Суниця)
А де ми можемо побачити лікарські рослини?
Лікарські рослини ми можемо побачити скрізь
І на городі, і в саду, і в лісі. І навіть у нас в класі на підвіконні.
А які лікарські рослини є вас вдома?
8. Релаксація /
Звучить спів птахів . Діти
вдихають аромат хвої /
Ось ми з вами і на лісовій галявині. Сідайте, умощуйтесь
зручніше, закрийте очі і уявіть собі, що ми зараз не у класі, а в лісі, на
сонячній галявині. Яскравий весняний
день. Сидимо на заквітчаній кульбабками
поляні, із задоволенням ловимо кожен ласкавий промінчик сонечка .
А сонечко ніжно
гладить нас по щічках, голубить всіх своїм
довгожданим теплом. Милує око яскрава зелень, барвисті квіточки сплітаються в дивовижний килим .Грайливий
вітерець погойдує зелене листя дерев і
дихає на вас свіжим повітрям лісу .
Веселі пташки
співають кожна свою пісню, ніби вітаються з вами. Аж ось
горобчик накликав цілу зграю своїх родичів. І почали вони свою веселу пісеньку про безмежну радість, яку подарувала
весна. Після такої пісні стало так легко
на душі, захотілося жити і співати, прославляючи цей благословенний світ, цю
прекрасну пору.
Хто який ліс уявляв? Листяний чи хвойний? Ми всі з вами дихали справжній аромат хвої.
Наче побували у хвойному лісі. Хвоя має лікувальну дію.
Ми вже відпочили і зараз можемо праювати знову. Якщо
згодні – плескаємо у долоні.
Сценка « У лікаря»
Лікар. Доброго
дня і доброго вам здоров’ячка.
Шановні мої , вітаю вас у
лікарні народної медицини «Зелена аптека»
Вітаю вас я і вітають вас
трави.
Пацієнт 1. Ой
– йой, зуб дужє болить,
Скоріш полікуйте лікарю мене
-
Що сталось? Від чого болить?
Ой йо йой цукерок трохи я
поїв, ось тому і захворів
Ой йо йой цілу нічку я не
спав, все ревів та стогнав.
Менше цукерок їж щодня, то
не будеш так ревіть.
Щоб зуби боліть перестали у
тебе,
Шалфієм щодня полокати їх
треба.
Спасибі тобі лікарю, все
буду пам’ятати.
Пацієнт 2
Рятуй мене лікарю, я
нездужаю
Щось сталось зі мною сам і
незнаю
Щось руки трясуться і серце
болить
Лікарю, допоможи благаю.
Лікар. Попий
валеряни і серце у тебе болить перестане.
Та й
нерви тобі заспокоїть вона.
Це дужє корисна трава запашна, її корінці
восени я копала,
я їх на
заплаві тоді відшукала.
І ось у
зеленій аптеці моїй
Із тих
корінців є чудовий настій.
Пацінт 3.
Ой лікарю допоможіть
Ой горлечко, горлечко,
болить у мене горлечко.
Я холодну воду пив і по
морозу роздягнений ходив.
Ану показуй горлечко.
Горлечко шарфиком обяжемо.
Ось тобі ліки, відваром календули горло полоскай, поки що не бігай, більше
відпочивай
Більше я не буду холодну воду пити і по морозу
роздягнений ходити.
Пацієнт4
Лікарю допоможи, що робить
мені скажи?
Що з тобою, що таке?
Ой живіт, живіт болить.
Вишень зелених я наїлась і
животик дуже розболівся.
У мене сухі ягідки є чорниці
Тобі вони знадобляться.
Чорничний відвар ти приймай
І животик боліть тебе
перестане.
Дякую, тобі лікарю.
Аптека зелена, зелена
аптека.
Від тебе й від мене вона недалеко.
Від тебе й від мене вона недалеко.
Зелена аптека лежить навкруги.
Зелені горби і зелені луги,
Зелені ліси, і сади, і поля –
Уся наша рідна квітуча земля.
Зелена аптека,що бачиш навкруг,-
Це наш помічник і хороший наш друг.
Зелену аптеку слід кожному знати:
крушина, фіалка, конвалія, м’ята,
вільха. бузина, деревій,кам’янці,
Черемха і пижмо,шипшина й суниці…
Зелена аптека – це трави і квіти,
що в кошик збирають дорослі і діти.
Дидактична гра «Уяви себе
лікарем»
Перегляд мультфільму народна медиина.
Як ви гадаєте, чи хорошим
лікарем стане Живчик?
Чим потрібно вгамувати зубний біль?
VІІ. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
Я навчилася …
Я вивчив…
Я зрозуміла...
Я полюбив…
Я буду...
Я дізналася …
Природа дбає
про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки треба розуміти
її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа подарує нам здоров’я –
найцінніше багатство.
Енциклопедія лікарських рослин www.encros.do.am
ВідповістиВидалити