середу, 24 лютого 2016 р.

Відкритий урок з природознавства "Які рослини називають лікарськими"


















Тема.  Які рослини називають лікарськими.
Мета : ознайомити із розмаїттям лікарських рослин,  розширити та поглибити знання учнів про користь лікарських рослин, їхні лікувальні властивості на організм людини; розпізнавати найпоширеніші лікарські рослини рідного краю; використання у народній медицині; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Обладнання: кольорові олівці, малюнки лікарських рослин, ілюстративний матеріал, гербарій лікарських рослин, маски кореня, стебла, листка, соншника.
Тип уроку: Комбінований
Хід уроку
I.     Організація учнів до уроку.
Привітання
-Діти ! У нас сьогодні ніби і свято
Гостей зібралося багато
Ану ж до них ви поверніться
Привітайтесь і усміхніться
-        З Боожої ласки, з усмішки мами
-        Всім говоримо: Доброго дня.
А тепер тихенько поверніться,
До мене посміхніться,
Один одному всміхніться,
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько будем починати.
 
1 Вправа « Синоптик»
«Термометр Настрою»
- Що таке термометр?   Прилад для вимірювання температури тіла, повітря.
А ми сьогодні виміряємо температуру нашого настрою, якщо гарний настрій ручки піднімемо і розкриємо долоньки, якщо ні, опустимо та стиснемо у кулачки.
Дуже добре, настрій виміряли.
ІІ   Фенологічні спостереження.
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?  Чому так називається місяць лютий?
-  Що ви можете сказати про небо?
-  Чи світить сонце?
- Чи були сьогодні опади?
- Яка сьогодні температура?
ІІІ Актуалізація опорних знань.
Сьогодні до на нас урок завітала лугова квітка. А для того, щоб дізнатися,яка саме треба відгадати загадку.
Наче сонце, серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку … (ромашка)-
На деяких її пелюстках  зупинились метелики, які прилетівши на квітку, принесли з собою запитання, на які вам потрібно відповісти
- що потрібно для життя рослин?
   ( Поживні речовини, світло, тепло, вода, повітря.)
-  за якими ознаками рослини відносять до живої природи?
 ( Вони живляться, дихають, ростуть, розмножуються.)
- До якої природи належать рослини?  ( До живої природи.)
- Що належить до живої природи? (тварини, людина)

- Кого немає сьогодні в школі? З якої причини? До кого людина звертається? (діти захворіли, звертаються до лікаря)
- А як лікуються тварини? Давайте з вами  завітаємо до лісової аптеки мудрої сови і побачимо, чим вона лікує звірів.

Про що ж ми сьогодні будемо говорити на уроці?  Лікарські рослини.
Повідомлення теми і мети уроку.
З попередніх уроків ви знаєте, що світ рослин різноманітний і великий. Рослини оточують нас усюди. Вони ростуть у лісах і на луках , у водоймах і високо в горах. Серед них є й величезні й зовсім маленькі, вигадливі й прості, яскраві і зовсім непомітні. Сьогодні ми  дізнаємось, які рослини можуть стати для нас корисними.
А праювати ми будемо за таким девізом:
Кожна квіточка – нам на радість,
Кожна рослинка для нашого добра,
кожна травинка -  для нашого здоровя


ІV  Вивчення нового матеріалу.
1.    Розповідь учителя.
     З перших днів свого існування на землі людина хворіє, тому вона шукає полегшення своїх страждань. І знаходить його в навколишній природі. Минали віки, тисячоліття, а людина не розлучалася з рослинами, спостерігала за ними, нерідко вирощувала їх і старанно вивчала їх цілющі властивості.
Наші предки знали корисні властивості багатьох квітів і трав. Вони робили з них настої. Бальзами чи чаї. Такі рослини називають лкарськими.
-         Що таке лікарські рослини?  Рослини які лікують.
А які ж частини у рослини важливі?
Сова порадила корінь валеріани, а Лисичці порадили квіти липи.
Сценка
 Між нами, органами рослин, виникла суперечка. Ми не можемо визначити, хто з нас головний.
Корінь:    Я найголовніший! Я закріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую поживними  речовинами. А те, що я першим з насіння з’являюся, говорить про мою важливість.
Листок:   Ти, корінець, живеш у темноті. Це я готую поживні речовини, мені допомагає сонечко. Це я підказую людям, коли рослину потрібно полити, підживити.
Стебло:   Що б ви без мене робили? Ні кореню без мене не жити, ні листю. Це ж мої трубки – волокна допомагають рухатися воді і поживним речовинам по всій рослині.
Квітка:   Не сперечайтеся. Все, що ви робите, - для мене. Якщо мене не буде – не буде й насіння. Буде квітка – буде насіння, а значить буде рослина.
Насіння.   Я, я найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, води – усе це для мене, щоб я зріло, дало життя новій рослині.
Діти, допоможіть органам рослин залишитися друзями, розрадьте їхню суперечку.
-         Який же орган найважливіший? (Відповіді дітей)
-         Висновок вчителя. Всі органи важливі, кожен по своєму.
Органи рослини:
-         Дякуємо, діти, ви нам допомогли залишитися друзями.
Гра « Будь спостережливим»
Серед ланюжка рослин знати зайву.
Гра «Дорога до школи»
Хто назве більше рослин, які ви зустрічаєте по дорозі до школи.
V. Осмислення учнями знань
1.Робота з підручником с. 74 – 75
Розгляньте малюнки
Які рослини вам відомі
Що ви знаєте про їх лікувальні властивості?
Розкажіть, які лікарські рослини заготовляє на зиму мама, бабуся?
Як ви допомагате їм?
З давніх часів калина є універсальним засобом для лікування різних хвороб.  З допомогою калини можна легко позбутися від простудних захворювань,   цікаво що використовуються не тільки ягоди, які необхідно збирати пізньої восени, але також кора і листя калини.    До речі, сік калини чудово знімає головний біль,  з його допомогою  також можна вилікувати безсоння, якщо кожен вечір перед сном випивати цього чудодійного напою.         

2. Робота в зошиті з друкованою основою.
3. Фізкультхвилинка
VІ. Узагальнення та систематизація знань
 Дидактична гра «Впізнай лікарську рослину»
А зараз пограємо в гру. Я читатиму загадки. Вам треба відгадати їх і  назвати слова, які допомогли вам упізнати лікарську рослину
 
Сонечко в траві зійшло, 
Усміхнулось, розцвіло.
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло.  (Кульбаба)- лікує хвороби шлунку, покращує апетит, очищує кров, а соком з кореня кульбаби можна обробляти  рани.
Квітка пишна, квітка гожа,
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
 Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина)- при застуді, ангіні, грипі, скарлатині, а чашка чаю з пелюсток шипшини ввечері є запорукою глибокого і здорового сну, а масло шипшини є прекрасним косметичним засобом, який продовжує молодість шкіри, повертаючи їй пружність, шовковистість і бархатистість
. Листячко довгасте з жилками-нитками
        Можеш ти прикласти до своєї рани.
        Вздовж доріг, стежинок я люблю рости,
Скрізь мене побачиш, де крокуєш ти.
(Подорожник)- загоює рани, знімає зубний, головний біль, ангіну та отит.
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
 Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)

Дуже схожа на малину,
Маэ чималу родину.
В лісі, на кущі зростає
Темно – сині колір має.( Ожина )

Рвати, треба нахилитись
І низенько поклонитись
Глянеш – наче полуничка,
Але зростом невеличка. (Суниця)

А де ми можемо побачити лікарські рослини? 
Лікарські рослини ми можемо побачити скрізь 
 І  на городі,   і в саду, і в лісі. І навіть у нас в класі  на підвіконні.
А які лікарські рослини є вас вдома? 

8. Релаксація      / Звучить спів  птахів .  Діти  вдихають аромат  хвої /
Ось ми з вами і на лісовій галявині. Сідайте, умощуйтесь зручніше, закрийте очі і уявіть собі, що ми зараз не у класі, а в лісі, на сонячній  галявині. Яскравий весняний день. Сидимо на заквітчаній кульбабками  поляні, із задоволенням ловимо кожен ласкавий промінчик сонечка .
  А сонечко ніжно гладить нас по щічках, голубить всіх своїм  довгожданим теплом. Милує око яскрава зелень, барвисті квіточки  сплітаються в дивовижний килим .Грайливий вітерець погойдує зелене  листя дерев і дихає на вас свіжим повітрям лісу .
  Веселі пташки співають кожна свою пісню, ніби вітаються з вами.  Аж  ось горобчик накликав цілу зграю своїх родичів. І почали вони свою веселу  пісеньку про безмежну радість, яку подарувала весна. Після такої пісні стало  так легко на душі, захотілося жити і співати, прославляючи цей благословенний світ, цю прекрасну пору.
Хто який ліс уявляв? Листяний чи хвойний?  Ми всі з вами дихали справжній аромат хвої. Наче побували у хвойному лісі. Хвоя має лікувальну дію.
Ми вже відпочили і зараз можемо праювати знову. Якщо згодні – плескаємо у долоні.
Сценка « У лікаря»
Лікар.  Доброго дня і доброго вам здоров’ячка.
Шановні мої , вітаю вас у лікарні народної медицини «Зелена аптека»
Вітаю вас я і вітають вас трави.
Пацієнт 1. Ой – йой, зуб дужє болить,
Скоріш полікуйте лікарю мене
-                                                                                                                  Що сталось? Від чого болить?
Ой йо йой цукерок трохи я поїв, ось тому і захворів
Ой йо йой цілу нічку я не спав, все ревів та стогнав.
Менше цукерок їж щодня, то не будеш так ревіть.
Щоб зуби боліть перестали у тебе,
Шалфієм щодня полокати їх треба.
Спасибі тобі лікарю, все буду пам’ятати.
Пацієнт 2
Рятуй мене лікарю, я нездужаю
Щось сталось зі мною сам і незнаю
Щось руки трясуться і серце болить
Лікарю, допоможи благаю.
Лікар.   Попий валеряни і серце у тебе болить перестане.
Та й нерви тобі заспокоїть вона.
 Це дужє корисна трава запашна, її корінці восени я копала,
 я їх  на заплаві тоді відшукала.
І ось у зеленій аптеці моїй
Із тих корінців є чудовий настій.
Пацінт 3.
Ой лікарю допоможіть
Ой горлечко, горлечко, болить у мене горлечко.
Я холодну воду пив і по морозу роздягнений ходив.
Ану показуй горлечко.
Горлечко шарфиком обяжемо. Ось тобі ліки, відваром календули горло полоскай, поки що не бігай, більше відпочивай
 Більше я не буду холодну воду пити і по морозу роздягнений ходити.
Пацієнт4
Лікарю допоможи, що робить мені скажи?
Що з тобою, що таке?
Ой живіт, живіт болить.
Вишень зелених я наїлась і животик дуже розболівся.
У мене сухі ягідки є  чорниці
Тобі вони знадобляться.
Чорничний відвар ти приймай
І животик боліть тебе перестане.
Дякую, тобі лікарю.
Аптека зелена, зелена аптека.
Від тебе й від мене вона недалеко.

Зелена аптека лежить навкруги.
Зелені горби і зелені луги,

Зелені ліси, і сади, і поля –
Уся наша рідна квітуча земл
я.
 
Зелена аптека,що бачиш навкруг,-
Це наш помічник і хороший наш друг.

Зелену аптеку слід кожному знати:
крушина, фіалка, конвалія, м’ята,
вільха. бузина, деревій,кам’янці,
Черемха і пижмо,шипшина й суниці…
 
Зелена аптека – це трави і квіти,
що в кошик збирають дорослі і діти.
Дидактична гра «Уяви себе лікарем»
Перегляд  мультфільму народна медиина.
Як ви гадаєте, чи хорошим лікарем стане Живчик?
Чим потрібно вгамувати  зубний біль?
 VІІ. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
Я навчилася …
Я вивчив…
Я зрозуміла...
Я полюбив…
Я буду...
Я дізналася …
      Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки треба розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа подарує нам здоров’я – найцінніше багатство.










1 коментар: